De tijd vliegt! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Iris Erinkveld - WaarBenJij.nu De tijd vliegt! - Reisverslag uit Arusha, Tanzania van Iris Erinkveld - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt!

Door: Iris

Blijf op de hoogte en volg Iris

15 April 2018 | Tanzania, Arusha

Hallo, hier weer een berichtje uit (het nu regenachtige) Tanzania. De tijd vliegt en de eerste 6 weken zijn alweer voorbij.

Op stage gaat het goed, ik kan al steeds meer zelfstandig doen en heb mijn eerste infuus geplaatst! Ook heb ik samen met Daphne (huisgenootje) een nachtdienst gedraaid. We lopen allebei op de chirurgie afdeling stage, alleen zit Daphne aan de mannenkant en ik aan de vrouwenkant, dus konden we mooi samen de nachtdienst doen. Deze was wel pittig. Je begint savonds om 18uur en je moet tot de volgende dag 8uur, dus totaal 14 uur! We waren daarom ook niet verbaasd dat de verpleegkundige ook gewoon slapen tijdens de nachtdiensten. Tot 12uur zijn we best druk geweest op de afdeling, van 12 tot 4 uur was het even rustig en daarna was er weer genoeg te doen. Het viel me nog mee hoe snel de tijd gaat!

Bij het huis hebben we nu een paar jonge katjes, super schattig maar moederkat is niet meer zo leuk. Deze probeert elke nacht om het huis binnen te komen en loopt alleen maar rondjes om het huis en zit keihard te miauwen. De eerste nacht is het gelukt om bij ons binnen te komen via het raam, en heeft snachts al de 5 kleintjes meegenomen. Dus wij werden ’s ochtends wakker met moederkat in de kamer en 5 kleintjes in onze kast. We hebben maar even iemand gevraagd om ze weg te halen. Sindsdien heeft die de kleintjes niet meer naar binnen genomen maar houdt ons nog wel regelmatig wakker door voor het raam te gaan zitten miauwen.

Het regenseizoen is nu wel (helaas) volop bezig. Ben blij dat ik hier een paraplu heb gekocht en nog redelijk droog op stage kan komen elke keer. Vooral ’s nachts kan het af en toe super hard gaan regenen. Dit vindt de stroom ook niet zo leuk en vliegt er regelmatig af. Ook is vorige week alles doorgebrand, doordat de stroom er weer op ging en er ineens super veel stroom door de kabels is gegaan is het doorgebrand. Dat betekende dat we geen lamp en warme douche meer hadden in de badkamer, maar naar een week koud te hebben gedoucht, is die nu af en toe weer warm. Helaas kan er maar 1 persoon tegelijk douchen want anders vliegen de stoppen er weer door. Leuk als je met 16 man in een huis zit.

Maar tussen regen door hebben we afgelopen 2 weken nog wel leuke dingen gedaan. Vorige week zaterdag zijn we naar een yogales geweest. Dit was buiten bij iemand in de tuin, gelukkig scheen de zon en was het heel ontspannend. Daarna zijn we bij een beergarden wat wezen drinken, wat er ook super mooi uit zag. Van de week ben ik ook voor het eerst naar een sportschool geweest, was eerst nog wel even zoeken om er eentje te vinden. We hebben nu een sportschool gevonden waar je groepslessen kun volgen maar ook kunt zwemmen en fitnessen dus dat is wel fijn.

Gisteren zijn we wezen mountainbiken, heel erg leuk om te doen. We zijn begonnen in een dorpje dicht bij lake Manyara, dit was ongeveer 2uurtjes rijden vanaf ons huis. De weg er na toe was al heel leuk. We zijn langs verschillende massai dorpen gekomen en hebben genoeg gezien onderweg.
Aangekomen in het dorp kregen we fietsen en zijn we op pad gegaan met de gids. Eerst zijn we naar Lake Manyara gefietst, wat nog een hele opgave was omdat we door de modder en al moesten. Onderweg hebben we wel aapjes en bavianen gezien. Aangekomen bij het meer waren er nog 2 vissers bezig, deze hebben ons meegenomen in hun bootje het meer op. Het was een beetje een gammel bootje en toen we met zijn 3e op een bankje zaten zakte deze ook meteen door. Ook tijdens het varen was er eentje constant bezig om water uit het bootje te scheppen zodat we niet zonken. In het meer zaten netten om vissen te vangen, en we zagen dat er een vis in zat. Deze was best groot en de visser had hem los gemaakt en bij ons in de boot gelegd om mee te nemen naar de kant. Maar doordat er allemaal water in de boot zat kon de vis dus lekker rond zwemmen in de boot tussen onze voeten door.
Toen we weer terug aan de kant waren zijn we doorgefietst naar een boerderijtje waar we een plaatselijke lunch kregen en zijn we een berg op gehiked waar we een mooi uitzicht hadden op de omgeving. Daarna hebben we nog verschillende stops gemaakt. De laatste was bij een bananen bierbrouwerij en hebben dit ook mogen proeven, geen aanrader haha. Daarna zijn we moe maar voldaan weer met de auto terug naar huis gegaan.

Vandaag is het een regenachtige dag, dus lekker een luie zondag. Soms ook wel even lekker!

Nou dit was weer een kleine update vanuit Afrika!

Liefs Iris.

• 15 April 2018 - 17:59

Anita Koier:

Hoi Iris, ik heb weer genoten van jouw verhaal, wat een supermooie ervaring is dit voor jou. Succes nog verder. groetjes Anita koier